در حالتیکه استراتژی های فروش بر اساس کانال های فروش طرح ریزی می شوند :
فروش مستقیم : زمانیکه فروشندگان و خریدار بصورت فیزیکال مستقیم باهم در ارتباط هستند .
فروش با واسطه : زمانیکه شرکای تجاری ، توزیع کنندگان و یا نمایندگان با مشتریان در ارتباط هستند .
فروش خودکار : زمانیکه فروش بدون نیاز به تیم های فروش مستقیم یا واسطه ها صورت می گیرد .
یکی از تخصص های تیم مشاوره پیشرو مدیا ، راه اندازی و توسعه تیم های فروش اعم از فروش مستقیم ، فروش نمایندگان و فروش آنلاین می باشد .
در حالتیکه استراتژی های فروش بر اساس مشتری طرح ریزی می شوند :
عادت مشتری : 61 رفتار مصرف کننده تا کنون ثبت شده است ، برای مثال مشتریان تجملاتی ، مشتریان وفادار به برند ، مشتریان تخفیف گرا ، مشتریانی که اهل جستجو هستند یا مشتریانی که به دنبال کالاهای نایاب و خاص می گردند و ...
بنابراین برای هر شیوه ی خرید استراتژی و برنامه ی خاصی را باید طرح ریزی کرد .
اندازه مشتری : عمدتا در فروش های B2B اهمیت دارد ، برای مثال برخی از کسب و کارها استراتژی تعداد معامله ی پائین و حجم معامله بالا را هدفگذاری می کنند .
جغرافیا : منطقه ی جغرافیا در تصمیم گیری شرکت های بزرگ در انتخاب استراتژی مناسب تاثیرگذار است .
در حالتیکه استراتژی های فروش بر اساس محصول طرح ریزی می شوند :
محصولات راحت خرید : که عموما نیاز روزانه افراد بوده و بدون جستجو و تحقیق اقدام به خرید می کنند همچون مواد مصرفی مثل لبنیات
محصولات مقایسه ای : که در این محصولات مشتریان از طریق پارامترهایی چون قیمت و کیفیت و برند اقدام به مقایسه و تصمیم گیری می کنند .
محصولات خاص : که مشتریان در این تیپ محصولات عمدتا مقایسه نمی کنند و وفادار به برند خاصی هستند مثل محصولات برند اپل در موبایل .
تدوین برنامه عملیاتی فروش (Action Plan)
برنامه عملیاتی فروش شامل اقدامات مورد نیاز در بازه های زمانی تعیین شده برای تحقق برنامه فروش شرکت می باشد . در واقع این اکشن پلن است که ما را به اهداف فروش می رساند .
بهینه سازی روش های اجرائی و فرایندهای تیم های فروش و خدمات پس از فروش
روش های اجرایی در سازمان ها تشکیل شده از دامنه یک فعالیت ،وظایف ، مسئولیت ها و فرایندهای مختلفی که برای تبدیل ورودی ها به خروجی (اهداف) مورد نیاز است .
روش های اجرایی در تیم ها به استاندارد سازی فرایندها کمک می کند و از طرفی جاری سازی راحت تر و همسان فرایندهای موجود را موجب می شود که نیاز است فرایندهای یک سازمان و روش های اجرایی بصورت مداوم به روز شود .
قیمت گذاری
برای قیمت گذاری از استراتژی های قیمت گذاری استفاده می شود که برخی از این استراتژی ها به شرح ذیل است :
- استراتژی قیمت گذاری نفوذ
- استراتژی قیمت گذاری تخفیف
- استراتژی قیمت گذاری اسکیمینگ
- استراتژی قیمت گذاری بالا – پائین
- استراتژی قیمت گذاری اقتصادی
- استراتژی قیمت گذاری رقابتی
- استراتژی قیمت گذاری روان شناختی
- استراتژی قیمت گذاری خط تولید
- استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر زمان
- استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر هزینه
- استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر اضافه هزینه
- استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر مناقصه
- استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر ارزش
- استراتژی قیمت گذاری فریمیوم
- استراتژی قیمت گذاری پریمیوم
- استراتژی قیمت گذاری جغرافیایی
- استراتژی قیمت گذاری پروموشنال
- استراتژی قیمت گذاری بسته ای
- استراتژی قیمت گذاری قیمت پائین روزانه
هدفگذاری کانال های فروش و تیم های فروش
توجه شما را به نکاتی چند در مورد هدفگذاری کانال های فروش جلب می کنیم :
- هدفگذاری فروش به ما امکان تحلیل و آنالیز نتایج را می دهد
- هدفگذاری موجب ایجاد انگیزه در اعضای تیم فروش می شود
- هدفگذاری فروش می بایست با مشارکت افرادی که مسئولیت اجرای اهداف را دارند انجام شود
- هدفگذاری فروش بر اساس اهداف کلیدی سازمان (سهم بازار و سودآوری) انجام می شود
- هدفگذاری فروش باید به تفکیک کانال فروش – زمان انجام شود
- برای هدفگذاری باید از منطق های هدفگذاری استفاده کرد مثل :
- بهترین نتیجه یک سال گذشته
- درصد رشدی نسبت به نتیجه آخرین ماه
- منطق خبرگی
- منطق استراتژیک و ...
هدفگذاری باید بر اساس روش SMART انجام شود
مشاورهای فروش ما ، می توانند نقش بسیار پر رنگی در هدفگذاری فروش کسب و کار شما داشته باشند ، برای تنظیم جلسه اول مشاوره که بصورت مشاوره آنلاین رایگان و یا مشاوره حضوری رایگان برگزار خواهد شد روی گزینه " درخواست مشاوره " کلیک کنید .